søndag 22. januar 2017

Jentejakke, innlandshelg og genserprosjekt

Torsdag dro mannen, bikkja og jeg til Kongsvinger, min hjemby, for å besøke foreldrene mine. Litt miljøforandring har vært godt for sjela, og vi har det veldig koselig her.

I Kongsvinger er det også litt mer vinter enn det er i Sandefjord. Da er det spesielt artig å gå tur med Arya, som koser seg enda mer enn vanlig! I tillegg er det flotte turmuligheter rett utafor døra til foreldrene mine her i Kongsvinger, en lang strandpromenade som går langs Glomma. I går gikk vi på denne promenaden til vi kom til en liten kafé - der ble det vaffel og kaffe på menneskene og dentastix på hunden. Jeg fikk litt Ladestien-følelse av det hele, utrolig koselig.


Fredrik and Arya

Sola skinte så fint og det var deilig å sitte ute og drikke litt kaffe!

Jeg har også fått strikka en del - her er det vintersport på TV dagen lang (men jeg fikk sett litt på tennis i går, en sport jeg synes det er genuint spennende å se på!), gullrekka og Detektimen. Det er skog på tomta, og Arya får være ute og være hund. Jeg har vært innom den lokale garnsjappa her og ikke kjøpt noen ting! Lageret har likevel økt litt, da det ble avdekket garn som ikke ble med til Sandefjord med mamma og pappa til jul... anslår rundt et kilogram.

To strikketøy fikk være med hit, og det var de fra forrige innlegg. Jeg glemte imidlertid garnet til bein nummer to på tightsen, så den har vært inaktiv i store deler av helga. Det har gitt meg mye tid til å jobbe med vintageblusen. Nå mangler jeg faktisk bare ett erme! Det ble overraskende langt, lengre enn albuelengde. Det er ikke verst. Jeg skriver ned oppskrift, og det er vanskeligere enn jeg antok. Jeg vil komme tilbake til det i et seinere innlegg.

Nok om alt det der - det jeg egentlig ville skrive om i dette blogginnlegget er mitt ferskeste ferdige prosjekt, nemlig ei lita jakke til ei lita jente. Ingen actionbilder; jeg har ingen små barn tilgjengelige. Som tidligere nevnt jobber hjernen i høygir med ideer og hva det måtte være, og denne lille jakka er den første ideen som har materialisert.


Toddler cardigan 3

Den blei alt jeg håpte på! Alt fra puffermene til blondekanten til hullmønsteret på forstykkene, for ikke å snakke om kragen. Jeg strikka jakka i tynn merinoull fra Sandnes garn, i en utgått farge (tror jeg) jeg kjøpte på salg for en tid sida. Jeg brukte litt over to nøster til størrelse to år. Jakka er strikka i ett stykke, fram og tilbake, og ermer og krage er plukket opp til slutt. Ermene er forma med forkortede rader - her er jeg ikke 100 % fornøyd og vil endre konstruksjonen neste gang jeg strikker jakka - og det må jeg jo, for jeg har flere nieser...


Toddler cardigan 2

Jeg er veldig glad for at jeg valgte å bruke marihøneknapper, det ga jakka et mer barnslig uttrykk. Jeg velger å kalle looken for "gæmlisunge" - strikka av en gæmlisungdom... Jeg elsker vintagestilen, både til barn og voksne. Tynn merinoull er perfekt for småbarn, det er så mykt at man ikke skulle trodd det var ull. Det strikkes i tillegg opp veldig pent.


Toddler cardigan

Dette er den andre genseren jeg ferdigstiller i 2017 (den andre kan finnes på blant annet instagrammen min. Jeg har en løs plan om å ferdigstille 17 gensere i år (jeg liker jo litt system!), og i år gir jeg meg selv lov til å telle barnegensere. Barnedresser med lange ermer vil også telle. Derfor vil det nok bli mange gensere i år! Og jeg har mengder til en hel del gensere i lageret, så forhåpentligvis vil jeg holde meg opptatt med det en stund.

Med dette avslutter jeg denne posten - god søndag til deg som leser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar