tirsdag 17. januar 2017

Garnslanking og fristrikking

Her om dagen gjorde jeg noe som gjør at jeg tipper over i kategorien "lettere besatt" og ikke bare "ganske glad i å strikke" - jeg gikk gjennom garnet mitt, veide det og loggførte det på ravelry. Jeg tok riktignok ikke bilder, så jeg kunne ha vært hakket mer nerdete, må jeg innrømme. Det finnes fortsatt et par poser med garn i kjelleren som jeg i stor grad ikke har loggført, og utenom det endte jeg opp med i overkant av 16 loggførte kilogram. Seksten. Kilogram. Det er ganske mange garnnøster... Dermed lovet jeg meg selv at garnlageret må slankes, og nytt garn skal ikke kjøpes inn.

Neste dag møtte jeg ei venninne og babyen hennes i Holmestrand, og kjøpte fire nøster med alpakka silke og tre nøster med tynn merinoull fra Sandnes garn... men. Salg.

Greit nok - NÅ skal det slankes. Kan si at jeg dro til ei anna venninne i helga, vi var i Oslo og gikk forbi Pickles, og jeg var med henne inn på Strikkedilla og kjøpte seks knapper. Klapp på skuldra.

Og hvis man begynner å strikke med sitt nyinnkjøpte garn med én gang, da telles det knapt!


Vintage blouse

Det er første gang jeg prøver Alpakka silke. For over 90 kroner per nøste blir det litt heftig. På salg var det imidlertid litt mindre smertefullt, så jeg gikk for det. Fargen er nr 3355, en slags bronsebrun. (Hadde passa fint i et Ravnklo-skjerf.) Jeg kjøpte egentlig garnet med barn eller babyer i tankene, men jeg fant ut at det var bedre å ha seg selv i tankene(!). Planen er å strikke en slags vintage-trøye med korte ermer. Foran er det et panel med hullmønster. Garnet er drøyt, så det ser ut til at ei trøye er innen rekkevidde. Ermene skal jeg plukke opp i ermeåpningene og forme med forkorta rader. Det er ikke noe mønster, men jeg er inspirert av ei trøye fra boka Vintagestrikk.

Jeg har mange prosjekter for tida, jeg legger opp til noe nytt rett som det er og det er noe jeg trives med nå. Dette er imidlertid de mest aktive prosjektene akkurat nå.
Det andre prosjektet la jeg opp fordi jeg trengte et enkelt prosjekt jeg ikke trengte å konsentrere meg om. Og siden livet mitt er betraktelig fullere av barn og babyer enn noen gang, ble det tights - noe jeg har tenkt på lenge, men ikke gjort før nå:


Toddler tights

Og dette er skikkelig lagergarn, det grå har vært en del av det infamøse kjellergarnet. Dette er diverse babyull fra Rauma og Dale garn. Mønsteret er fra "strikk til barnehagebarn" av Tove Fevang, ei bok jeg fikk av Fredrik til jul - hinter han til noe? Og skal gis til ei snart-barnehagejente jeg kjenner. Ålreit med ribbetights, det blir nok flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar