onsdag 1. mars 2017

Hjartros

Jeg elsker å starte med nye prosjekter, men den følelsen av å bli ferdig med noe er utrolig deilig. Den er liksom avsluttende, at jeg har mestra noe, og jeg innrømmer gladelig også at jeg elsker å dele det på instagram og å få hjerter og kommentarer.  Og denne følelsen er enda sterkere når det er mitt eget mønster som blir ferdig.

Hjartros bare måtte hete det den heter på grunn av selbumønsteret den er tilpassa etter. Etter å ha bladd gjennom det fantastiske oppslagsverket som er Selbuvotter av Anne Bårdsgård endte jeg opp på siden med hjartros-mønstre, som har fått sitt navn på grunn av at de består av hjerter eller at de ligner på hjerter. Mønsteret jeg valgte var litt annerledes enn de andre, fordi det var helt sammensatt, og jeg satte meg ned og begynte å fjerne og legge til, og tilpasse det til en ovenfra-og-ned genser med rund sal.

Garnet fikk bli Pickles extra fine merino som jeg kjøpte på salg, fargene kitt og gresskar. Jeg strikker sjelden med denne typen merino til meg selv, men resultatet ble skikkelig bra og jeg er fornøyd med garnet!

Hjartros yarn

Etter en del pusling med økninger - ikke bare bare! Var det klart for den enkle delen, nemlig strikkinga! Bærestykket gikk fort, det er ganske typisk meg.


HJARTROS

For å forbedre passformen på genseren la jeg inn forkortede rader i nakken, før jeg begynte med mønsteret. Neste gang vil jeg nok legge inn forkortede rader rett under bærestykket også, fordi den ble fortsatt littegrann kort i ryggen, synes jeg. Jeg la også inn fellinger og økninger i midjepartiet.

Etter bærestykket tok det hele selvfølgelig litt lengre tid, fordi glattstrikk. Men jeg kom da i mål til slutt.


Hjartros - finished

Og la meg bare si. Denne genseren er ALT. Jeg er så fornøyd. Passformen ble så bra, og genseren ligger så fint over skuldrene. Etter vask ble garnet elastisk, men det draperer fortsatt flott. Og med løpelengde på 140 m/50 gram, er genseren lett og god også!


Hjartros - finished

Lua jeg har på meg er forøvrig Habitat av Jared Flood/Brooklyn Tweed.

Jeg fikk gode tilbakemeldinger på Hjartros på Koftegruppa på facebook, og på instagram. Det blir nok et mønster, men på grunn av at mønsteret spenner over så mange masker (30) blir mønsteret på kofteform. Det vil bli både i worsted/dk og sport/fingering. Jeg gleder meg!

Men først er det mange andre ideer jeg må gjennom...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar